Fire måter foreldre kan være mer miljøvennlig

Isberg smelter, temperaturen blir varmere, og ekstremvær er den nye normal. I en tid hvor det har vært et fokus på å være miljøvennlig, er det mye man kan gjøre innenfor familien. Selvfølgelig er de største miljøproblemene hovedsaklig et resultat av store kooperasjoner, men det betyr ikke at man ikke kan gjøre noen tiltak for å bedre miljøet. Derfor ønsker jeg å fortelle fire tips foreldre burde ha i bakhodet for å være mer miljøvennlig.

1. Gi bort eller selg ting barna ikke bruker

Barn vokser voldsomt fort, spesielt i de tidligste årene. Når man skal kjøpe klær til barnet sitt ender man opp som en resultat med å kjøpe mange plagg i ulike størrelser. For å være miljøvennlig og kaste mindre, kan det derfor være lurt å gi bort tingene barna dine ikke lenger trenger. Dette kan være klær, leketøy, eller babyutstyr. Hvis du føler å gi bort alt er uøkonomisk kan man heller prøve å selge noe på Facebook eller Finn.

2. Få gamle leker av familemedlemmer

Mange barn blir raskt lei av lekene sine, og vil alltid ha den neste nye gjenstanden sett i en TV-reklame. For å ikke miste for mye penger på leker som barna dine kommer til å stoppe å bruke en dag, kan du spørre om å få gamle leker av familiemedlemmer som har hatt barn selv. Du kan også finne mange folk som gir bort leker gratis på nettet. Det betyr derimot ikke at man ikke kan kjøpe noe nytt til barna en gang i blant. Barn liker for eksempel å velge egne unike halloweenkostymer fremfor å få gamle antrekk.

3. Gå ut i skogen, resirkuler, og lag morsomme ting

Det er mange måter å underholde barna uten å bruke enormt mye penger. Du trenger ikke å reise til dyreparken hele tid, eller reise ut av landet. Start heller morsomme prosjekter, hvor man bruker resirkulerte gjenstander, eller gå ut i skogen—og ha en morsom campingtur med barna.

4. Ikke kaste mye mat

Har man barn vil matbudsjettet naturligvis bli større. Selv om det er viktig at barna lærer å smake på forskjellige ting, burde du ikke gi dem for store porsjoner i første omgang. Det resulterer kun i matavfall.

morningtime-lite